Skip to main content

Exkurzia bez "dog"

Autorka: Dominika Opatovská

Bolo studené pondelkové ráno odchod mal byť o 7:00, ale samozrejme ako inak my
umelci musíme vždy meškať. 30 minútové meškanie nás, ale neovplyvnilo a s dobrou
naládou sme sa vydali na cestu plnú nových zážitkov. Naša prvá zastávka bola Soľná
baňa Wieliczka, ktorá sa nachádza na juhu Poľska. Patrí medzi najstaršie na svete.
Rozdelili sme sa do dvoch skupín. Naša skupina niesla názov Martuškovia, pretože pani
sprievodkyňa sa volala Marta. Bola veľmi  priateľská a musím povedať, že aj vtipná.
Naše heslo bolo dýchame, olizujeme, fotíme a samozrejme pokračujeme ďalej. Naša
priehliadka začala zostupom 54 poschodí. Videli sme rôzne soľné sochy, jazierka a mali
sme možnosť ochutnať slanú vodu, ktorá obsahovala viac miligramov soli ako mŕtve
more. Dozvedeli sme sa, že vo Wieliczke je aj ubytovanie, reštaurácia, a dokonca sa tu
konajú aj svadby s obradom. Táto soľná jaskyňa patrí k 7 divom Poľska. Našu cestu sme
zakončili 3 poschodovým výťahom, ktorý nás vyviezol naspäť do reality za 40 sekúnd.
Náš deň sme ukončili príchodom na hotel, večerou a disciplinovaným oddychom na
izbách.
Krakow mesto, ktoré si získalo naše srdcia. Ráno sme začali prehliadkou mesta, ktorá
ma naozaj očarila. Symbol Krakowa je Wawelský drak, pretože sa s týmto mestom spája
povesť o drakovi, ktorý tu žil v jaskyni pod kopcom Wawel. Mohli sme vidieť jeho sochu,
ktorá chrlila oheň a množstvo stánkov s plyšovými drakmi. Cenu sa mi nepodarilo
zjednať, pretože to čo sa hovorí o Krakowčanoch,že sú lakomí je naozaj pravda.Tak či
tak som si jedného musela na pamiatku zobrať domov.  Kráľovsky zámok Wawel bol
jeden z najkrajších zámkov aké som kedy videla. Na prvý pohľad je veľmi krásny, ale
jeho vnútro ma prinutilo sa zamyslieť nad jeho históriou. Navštívili sme Židovskú štvrť,
ktorá bola veľmi tajomná. Ochutnali sme tradičný poľsky boršč a pierogi. Veľmi nás toto
jedlo oslovilo a ulahodilo našim chuťovým pohárikom.
Prechádzať sa po uliciach v Krakowe je spomienka, ktorú si uchováte v pamäti navždy.
Po namáhavom dni pre naše nohy sme prišli na hotel navečerali sa a chvíľku sme si
oddýchli. Večer sme zakončili tak, že sme sa veľa rozprávali, viac sme sa spoznali medzi
sebou, spoznali sme viac našich profesoroch, ale čo je najdôležitejšie je to, že sme sa
veľa nasmiali a zistili sme, že sme všetci besní.
Oswienčim, miesto, ktoré nám ukázalo, že si musíme vážiť každý jeden deň v našich
životoch.
Neviem ako mám začať. Vždy keď si na to spomeniem mi prebehne mráz po chrbte.
Koncentračný tábor Auschwitz-Birkenau bol najväčší vyhladzovací tábor v dobe
nacizmu. Deportovali tu 2,5 milióna ľudí. Mužov, ženy aj deti. Približne 900 000 tisíc ľudí
poslali hneď do plynových komôr, pretože neboli schopní pracovať. Ostatní museli ihneď
nastúpiť do práce. Každý deň bol pre nich doslova boj o prežitie. Pre mňa je na tomto
najviac nepochopiteľne, že ich do posledného momentu klamali, že sa idú iba
osprchovať. My v dnešnej dobe máme naozaj viac než všetko. Najsilnejší moment, ktorý
ma rozplakal bol, keď som videla veci ľudí, ktorí tam nedobrovoľne odovzdali svoj život
do cudzích rúk. Je pre mňa dych vyrážajúce ako mohli niečo takéto vykonávať na
ľuďoch, ktorí boli nevinní. Nech naveky zostane výkrikom zúfalstva a výstrahou pre
ľudstvo to miesto, na ktorom Hitlerovci zavraždili asi poldruha milióna mužov, žien a detí
zväčša židov z rôznych krajín Európy. 1940-1945. Pri tomto pamätníku sme zapálili
sviečky, pretože tí ľudia si zaslúžia aby sme si túto najhoršiu tragédiu v histórii ľudstva
pamätali a nezabudli. Verím v to, že po tejto návšteve si každy jeden z nás o kúsok viac
váži to čo má.
Chcem poďakovať našej škole a našim profesorom, že nám umožnili vidieť miesta, ktoré
nám utkveli v pamäti, prinútili nás sa zamyslieť a hlavne nás chytili za srdce.

___________________________________________________________________________________________

EXKURZIA POĽSKO

Autorka: Vivien Kubová

16.10
V tento deň sme išli na našu prvú exkuziu na novej škole. Isto budem hovoriť za drvivú väčšinu ,keď
poviem, že sme sa všetci nesmierne tešili. Cesta autobusom bola super, ani som si neuvedomila, aký kus
sme prešli. Na hraniciach sme síce niektorí zmätkovali pri zamienaní peňazí ,no našťastie sme sa nejako
dohovorili.
Hneď prvý deň sme navštívili Soľnú baňu Wieliczka, kde nás rozdelili na dve skupiny, pretože nás bolo
veľa. Ako sme išli dole takmer nekonečnými a dookola opakujúcimi sa schodami, z ktorých sa nám točila
hlava, sme konečne zišli do prvej hĺbky 64m pod morom. Prechádzali sme sa po dlhých chodbách, kde
nás sprevádzal vánok a postupne sme zišli až do hĺbky 90m pod morom. Videli sme nádhernú sálu s
obrovskými lustrami. A neskôr sme zišli až do hĺby 130m. Po ceste sme videli mnoho sôch a jazierok. No
a hore medzi ľudí sme sa dostali malým výťahom. Bolo to veľmi zaujímavé. Neskôr sme sa konečne
dostali na hotel ,kde sme sa ako inak opäť snažili ,čo najrýchlejšie dostať na naše izby.

17.10
Po raňajkách sme sa vybrali za našou sprievodkyňou autobusom do centra Krakowa. Dostali sme
slúchadlá aby sme ju počuli. Videli sme krásu tohto mesta. Kostol, hrad, obrovský zvon,… proste krása.
Po prehliadke sme dostali niekoľko hodinový rozchod. S kamarátmi som sa prechádzala po meste ,a teda
videli sme veľa vecí a hlavne McDonald, kde sme ,,museli,, ísť na obed. Celkovo hodnotím Krakow ako
krásne mesto. Večer na hoteli sme sa rozprávali, kto čo videl a kto si čo kúpil .

18.10
Asi najzaujímavejšie z tohto všetkého bol práve Oświęcim. Priznávam že mi vytieklo zopár sĺz pri pohľade
na veci vdetajších Židov uväznených v tomto koncentračnom tábore. Neskutočne silná atmosféra a ťažká
téma. Vidieť to na vlastné oči je úplne iné ako vidieť to na obrázkoch ,či počúvať príbehy od iných ľudí.
Poviem tak, že stačilo raz. Vrátili sme sa až neskoro v hlbokej noci a neviem ako ostatní, ale ja som v
autobuse prespala značnú časť cesty. No a keď som prišla na internát zaspala som ako drevo a veľmi
tažko som vstávalo do školy.

Celkovo sa mi neskutočne páčila táto exkurzia. Mám pocit akoby sme sa žiaci viac spoznali a zároveň si
ako prváci vytvorili úžasné vspomienky. Som za túto exkurziu veľmi vďačná.